170409

Allt oftare har jag känt hur ångesten kryper sig på när jag är bland folk, eller mer bestämt: när jag är med honom bland folk. Jag vet inte vad det är, oftast är det ingenting särskilt som triggar igång det utan jag bara känner pulsen öka och synfältet bli snävare. Kanske beror det på alla ord jag inte kan yttra till honom, på tystnaden som lägger sig trots att den sällan känns obekväm. Kanske beror det bara på att jag inte kan fly som jag kan när jag är ensam bland folk, fly till musiken eller gågågå tills ryggraden slappnar av igen.

 

Det har aldrig varit allvarligt: jag har kunnat ta en klunk kaffe, ett djupt andetag och möta hans blick igen, bekräfta att jag är okej (för både honom och mig själv). Men idag bara fyllde hjärtslagen öronen och allt omkring mig var tusen mil därifrån, andningsfrekvensen steg och jag kunde inte göra något annat än att treva med blicken över bordet. Han frågade om jag var ok och jag nickade smått desperat, "bekräfta att allt är okej så blir allt bra", men det hjälpte inte utan ångesten hade mig redan. Han la handen på min och gav mig på så sätt en kontakt till verkligheten (eller gav omgivningen en kontakt till verkligheten, hur det nu var). När han fortsatte misslyckas med att fånga min blick satte han sig brevid mig och med hans arm omkring mig lyckades jag undvika fullskalig panik. 

 
Jag vet att det sista jag ska göra är att bli rädd för att det här inte var första och sista gången, att den rädslan bara gör risken större och ångesten värre. Men det som skrämmer oss kan vi inte välja. Precis som att jag är rädd att jag också ska läggas in enligt LPT en dag. Precis som att jag är rädd att jag också ska sätta alkoholen framför allt. Precis som jag ständigt är livrädd för att han ska lämna mig. Han frågar om det är något särskilt jag tänker på, om det är någonting jag vill berätta. Jag vill kvida till honom att allting bara går sönder, att jag inte orkar mer, att jag vaknar varje morgon och bara hatar mig själv. Men som vanligt säger jag inte ett ord och han lämnar mig ensam på busshållplatsen.




namn
spara?

e-post


blogg


har du lärt dig att stå vid ditt ord?